Håkan Fröling - En myra i cyberrymden

- Det du inte gör idag kan du göra imorgon, men du har en dag mindre att göra det på -

Att få sova.

Publicerad 2005-10-20 22:27:33 i Personligt

Tänka att detta kapitel i livet kan var så svårt att få kläm på. Jag vet inte var någonstans det gick fel? Eller är sovandet något som vi alla tycker är knepigt. När jag träffar mina gudbarn eller andra barn för den delen så ser man hur problemet kan spelas upp som en teater framför en. Barnet gör något som de tycker är roligt och vill absolut inte sluta med detta. Att gå lägga sig finns inte i barnets sinnevärld. Det är nuet som räknas. Och självfallet tänkter man att  som vuxen "Stackars barn som inte vet bättre. Om x inte går och lägger sig kommer x vara jättetrött imorgon och vara sur, grinig, bänglig, jävlig, e.t.c.". Att man själv är minst lika dålig kommer man inte på i detta självbelåtna ögonblick. Men jag inser konsekvenserna varje morgon som väckarklockan ringer och glömmer dem varje kväll när nattimmen passerar. Det som är värre är att jag inte har någon som tar ansvar för att få mig sovande i sängen som barnen har. Tack och lov finns det yttre faktorer som gör att man stundvis kommer på att oansvar inte håller, faktorer som ex. arbete är starkt påverkande. Så nu har jag bestämt mig, igen, att gå lägga mig "i tid". Och när vi ändå är i farten, träna...

Lev sunt idag och du har en bättre chans att leva sunt imorgon (O vilken klyscha....)

Kommentarer

Postat av: Marianne

Publicerad 2005-10-25 11:01:41

Det här skrev jag igår, men då krånglade din blogg:
Självgodheten gäller inte bara i relation till barn. När jag läste tänkte jag: "Men varför går Håkan inte bara och lägger sig?" Sen tog jag paus för att vattenkokaren var klar med vattnet till mitt kvällste... Som student har man inte så ofta något som tvingar upp en på morgonen, vilket knappast underlättar. Att hinna till biblioteket innan det stänger kl fyra en lördag kan i och för sig vara jobbigt nog, men problemet brukar inte väcka någon större medkänsla hos nio-till-fem-människor...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Håkan Froling

En man som gillar livet och ser nyfiket på omvärlden.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela