Håkan Fröling - En myra i cyberrymden

- Det du inte gör idag kan du göra imorgon, men du har en dag mindre att göra det på -

Familjerätten...

Publicerad 2005-09-28 14:29:10 i Personligt

När man ska bli pappa och inte är gift, kommer man till det faktumet att du inte tillhör en norm i samhället. Socialstyrelsen påpekar detta genom att be en att gå till familjerätten och skriva på ett papper som intygar att man är den lycklige, skyldige, ofrivillige, den där sommarnatten eller vilken anledning man nu hade. Intressant nog påpekade familjerättshandläggaren att detta var en något omodern företeelse. Jag kan dock förstå att det behövs något formellt uttalande att man är den som är pappan, vilken mamman är, är ju uppenbart. Det är om inte annat för barnet viktigt att den får reda på vilka som är de biologiska föräldrarna. Men jag kan inte låta bli att tänka på vilka familjekonstillationen denne familjerättshandläggaren får möta i dagens HBT-liberala samhälle. Det kan inte var lätt för någon av dem, handläggaren eller den oliktänkande, att sitta med denna blankett som är arv från första seklets kristna tvåsamhet och försöka passa in nya familjekonstilationer.

Kommentarer

Postat av: jonas w

Publicerad 2005-11-17 13:44:23

Intressant men det som är mer intressant är hur man som gift o blivande pappa INTE behöver skriva på pappret att man är pappan... Är det nån default variabel som gör att när man är gift är det per automatik att man är pappan till barnet? Kan tänka mig att det i en hel del fall inte stämmer att den gifte mannen i familjen är far till barnet/-en...

Postat av: Johan

Publicerad 2005-11-21 17:27:07

Ah, Jonas hann före med en kommentar på det tema jag tänkte kommentera. Bara att konstatera att jag inte var kvick nog. Men jag låter mig inte nedslås utan håller helt och fullt med föregående skribent.

På samma tema finns en av mina kompisar som kommenterade det något ålderdomliga uttrycket "barnafader" som lär ska finnas på dessa blanketter till sin handläggare. Han gjorde det med orden "Är det jag det?" varpå handläggaren som uppenbarligen inte förstod ironi snäste ur sig att: "det vet du nog bäst själv".

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Håkan Froling

En man som gillar livet och ser nyfiket på omvärlden.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela