Håkan Fröling - En myra i cyberrymden

- Det du inte gör idag kan du göra imorgon, men du har en dag mindre att göra det på -

Dockfesten - Yvonne Perrin

Publicerad 2006-05-17 00:16:05 i Personligt

Vi har fått ett antal Pixiböcker, små böcker med diverse texter och illustrationer. I synnerhet var en av dem uppseendeväckande, Dockfesten av Yvonne Perrin. Den handlar om lilla Johnny som ska sova, men först ska han städa dockhuset. Det är spännande må du tro för här börjar resan till ett dockland där det ska bli en dockfest i dockstaden. En bra story tills essensen kommer fram, "Neger-Sam" stjäl av de andra dockorna och han ska uppfostras. "-Bli inte arg, grät Neger-Sam. Jag vet att jag är en elak negerdocka, och ingen tycker om mig", lyder det när de kommer på att Neger-Sam stjäl. När det uppdagas att Neger-Sam har tagit Nalles armar vill nalle ge Neger-Sam ett kok stryk men han har inga armar och kan således inte slå Neger-Sam, då utspelar sig följande "-Behövs inte, skrattade Judy och pekade på Johnny, som just gav Neger-Sam ett kok stryk! Nalle började också att småskratta!".

Otroligt att det fanns en tid då man seriöst tryckte sådana barnböcker?!

Denna bok får 0 Fröling av 5.

Kommentarer

Postat av: Kerstin

Publicerad 2006-05-17 10:30:23

Om boken är bra i början kan du kanske riva ur sidorna om Sam och hitta på ett nytt slut?

Postat av: Håkan Fröling

Publicerad 2006-05-17 23:02:45

Vist skulle man kunna det. Vi fick så många böcker av er och många är riktigt bra, så boken om Sams uppfostran kan få vara.

Postat av: LenaK

Publicerad 2006-05-18 17:03:44

Skicka de utrivna sidorna till mig. Jag samlar på ohyggliga historier.
Har "Lille svarte Sambo" tex, den är fruktansvärd!

Jag funderar på att göra en utställning på biblioteket om gamla rasistiska böcker, som ansågs som comme il faût på den tiden det begav sig.

Kanske ett ämne för en liten kommentar på min blogg också. Skulle kunna skanna en av de ohyggliga bilderna. Fast då kanske jag får beundrarpost från fel håll...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Håkan Froling

En man som gillar livet och ser nyfiket på omvärlden.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela