Håkan Fröling - En myra i cyberrymden

- Det du inte gör idag kan du göra imorgon, men du har en dag mindre att göra det på -

Att ha dialog med rådande feminister.

Publicerad 2013-09-09 08:07:00 i femenism

Jag råkar nästa alltid i luven med feminister, vet inte om det är de är den rådande feministiska modellen i samhället som jag har problem med eller om det är några individer, jag ska låta detta vara osagt. Jag anser mig vara en person som ser människors lika värde som en grundsten och där sätter jag punkt i mitt ideologiska synsätt, en enkelt princip men ändå en superviktig kompass. I en utopi skulle inte kränkningar finnas som idag om alla respekterade människor lika värde. Att det finns behov av de som kämpar för de rådande konkreta orättvisorna och kränkningar i samhället är otvivelaktigt sant och oerhört viktigt. Den konflikt jag stöter på, är på grund av att jag är stark förespråkare för att dialogen ska utgå från individen och inte utgå från generaliseringar av grupper även fast statistiken kan tala för generaliseringen. En av orsakerna till att inte generalisera är att få de som klumpas ihop med förövaren, d.v.s 50% av befolkningen i detta fallet män, att känna att de inte ska behöva försvara sig. Om det går att få den som är åhörare av problembeskrivningen att ta sig förbi försvarställning skapas förutsättningar som gör det lättar för personen att ta till sig, lyssna och börja fundera konstruktivt kring problemet. Utifrån att personen har kommit till insikt kan människan ta sig vidare till nästa steg som är att kunna agera kring problematiken. Förhoppningsvis leder detta till att fler kan vara delaktiga och koma med idéer till lösningar. 

 

För att komma runt detta önskar jag att vi människor (kvinnor och män) avidentifierar parterna och talar om beteendet och inte parterna som problemet.

 

Det som jag uppfattar sätter hinder i dialogen och provocerar är, när en pratar svepande om parter i de konkreta orättvisorna som finns i vårt sammhälle istället för att välja att abstrahera problemet till de bakomliggande beteendena. De bakomliggande beteendena är alltid lika fel oavsett vem de utsätts för och måste inte nödvändigtvis appliceras i en riktning eller specifika parter. Jag vägrar att tro att detta inte är möjligt då vårt beteende är format av vårt arv och miljö, d.v.s. beteendet kan alltid identifieras mot bokomliggande mänskliga behov, uppväxt, kultur, erfarenheter, trauman och så vidare.

 

Detta kan exemplifieras som följer (sifforna är fiktiva och inte viktiga för exemplet)

 

Angående näthat mot kvinnor: Trots att det är 0,5% av den manliga befolkningen som trakasserar kvinnor och gör 50% av befolkningen till offer så uppfattar jag att många gånger får den rådande retoriken/förhållningssättet i det feministiska rummet 99,5% av den manliga befolkningen att känna sig som en del av problemet. Detta p.g.a att generaliseringar som får männen att känna att det är deras ursprung som är problemet och inte beteendet.

 

Detta anser jag är provocerande och skapar onödigt spänning i en viktigt i ämne.

 

Att abstrahera och avidentifiera parterna sätter fokus på det dåliga beteendet och inte en specifik grupp av människor. Att statistiken visar att män är överrepresenterade är då inte något som behövs tryckas ner i halsen på 99,5% av den manliga befolkningen. Att prata om beteendet gör att även männen kan fokusera på de skadliga strukturerna och inte att man är de facto är man. Som vi alla vet kan vi män inte göra så mycket åt att vi är män. Det handlar i grund och botten om diplomati och skapa en dialog som kan blir mer fruktsam.

 

Eller som min vän och kollega Lars Wernlund lite överdrivet sa om att öka förstålsen kring genusbegreppet "Ökad förståelse för genusbegreppet? Jag är för ett avskaffande av genusbegreppet! Jag tror inte att synliggörandet av orättvisor är vägen till förändring. (Att börja med att agitera mottagaren är sällan en bra start på en god dialog utan resulterar troligare en låsning. Alla diplomater vet att man måste ge sin motståndare chansen att förlora med värdighet.) I min värld går vägen till förändring istället genom ett intensifierat arbete med människors värderingar, kring människors lika värde och förståelse för andra kulturer och olika synsätt. Den intressanta frågan är hur vi skall få detta till stånd"

 

Dock håller jag inte med på alla punkter, klart vi ska synliggöra orättvisor, frågan är bara hur vi kan göra det så att vi får med 50% av befolkningen utan få dem att känna sig kränkta av debatten. Ibland möts jag av känslan kring detta påstående att detta ska vi män tåla, det är ju inte männen som är offret utan kvinnorna och då kan männen få tåla en del, det är rätt åt dem, tack och lov är det inte så vanligt åsikt.

 

Jag kan se förbi och förstå att jag inte är specifikt den som näthatar och använder nid ord för kvinnor. Den dialog jag hade igår, där jag försökte belysa att ovan problem är viktigt, samt att samhället skulle sannolikt ha en mer fruktsam dialog om vi kan lyfta problemet till en högre nivå av abstraktion för att på så sätt låta motståndare få en chans att förlora med värdighet och gå vidare till att prata om hur problemen löses, möts ofta av fördommar. Fördommar som att jag inte förstår sak-problemet och inte sympatiserar med frågan?! Jag förvånas ofta av feministers oförmåga att inte göra samma misstag som de själva agiterar för/mot, d.v.s. att utgå från och att behandla individen som en individ och inte efter dess kön och fördommar som kommer med dess kön, bara för att jag är man är jag inte automatiskt oförstående för kvinnors problem och vikten av feministiska initiativ. Däremot är jag kritisk till det som jag uppfattar det rådande klimatet och förhållningssättet hur frågor lyfts upp och diskuteras. 

 

Kommentarer

Postat av: Marianne

Publicerad 2013-09-09 17:07:55

Ett fel många män gör när man diskuterar något som kvinnor utsätts för är att ni inte köper att vi pratar om kvinnorna. Oavsett hur många gånger vi säger att det vi diskuterar är "näthatet som drabbar kvinnor för att de är kvinnor som hörs och syns" får många det till att det vi sysslar med är att anklaga alla män för att vara förövare. Det spelar ingen roll att vi inte pratar om vare sig män eller förövare - säger man "kvinnor drabbas i stor utsträckning..." tolkas det direkt som en anklagelse mot vissa män.

Det är i min erfarenhet också vanligt att manliga debattörer, likt dig ovan, tycker att man ska ta för givet att de både förstår sakfrågan sympatiserar med frågan - utan att de ska behöva visa det.

Om det första man säger efter att någon tagit upp problemet med näthat mot kvinnor är nåt i stil med "problemet är väl näthat mot människor" är det inte så konstigt om de man diskuterar med får intrycket att man inte förstår och/eller inte sympatiserar med sakfrågan. Även om man är kvinna.

Om man istället vågar stanna kvar i problembeskrivningen ett tag, visar att man ser problemet och sympatiserar med det - då kan man sen fråga vad det är för poäng med att särskilja näthat mot kvinnor från näthat i största allmänhet.

Svar: "Om man istället vågar stanna kvar i problembeskrivningen ett tag, visar att man ser problemet och sympatiserar med det - då kan man sen fråga vad det är för poäng med att särskilja näthat mot kvinnor från näthat i största allmänhet." - Håller med dig på denna punkt, det skulle nog få färre feminister att blir arga på mig för att jag vill se människan och deras betende istället för kvinnan i det specifikt i problemet.
Håkan Froling

Postat av: Håkan Fröling

Publicerad 2013-09-10 07:32:54

"Ett fel många män gör när man diskuterar något som kvinnor utsätts för är att ni inte köper att vi pratar om kvinnorna. Oavsett hur många gånger vi säger att det vi diskuterar är "näthatet som drabbar kvinnor för att de är kvinnor som hörs och syns" får många det till att det vi sysslar med är att anklaga alla män för att vara förövare. Det spelar ingen roll att vi inte pratar om vare sig män eller förövare - säger man "kvinnor drabbas i stor utsträckning..." tolkas det direkt som en anklagelse mot vissa män."

Undrar om det finns någon lösning på detta problem? Ett kan vara att skylla på åhöraren att den tänker och känner fel och försöka lära alla som tänker och känner fel att tänka och känna rätt. Ett annat kan vara att identifiera vad som får åhöraren att känna sig kränkt och fundera på om det går att agitera på något annat sätt som hjälper åhöraren att komma vidare.

Postat av: Håkan Fröling

Publicerad 2013-09-10 08:31:00

Eller om en ska ställa frågan lite mer ödmjukt, vad tycker du Marianne att vi feminister kan göra åt problemet med att män känner sig indignerade och kränkta när man pratar om orättvisor och kränkningar som utförs av män mot kvinnor?

Postat av: Marianne

Publicerad 2013-09-10 19:41:43

Om du inte går med på att se och diskutera problem som drabbar kvinnor (eller män, eller mörkhyade, eller kvinnor som bär sjal osv), utan alltid vill prata som om problemen är allmänmänskliga - då är det ett problem i sig. Då spelar det nog ingen roll hur du uttrycker dig, eftersom det är i sakfrågan du och feminister inte är överens.

Ovan sade du att det var fördomsfullt och fel av feminister att anta att du inte håller med i sakfrågan, så nu förstår jag inte.

Jag menar att sakfrågan är ungefär:
"Det är vanligt med sexistiskt näthat riktat mot kvinnor, det drabbar de allra flesta kvinnor som hörs och syns i media - och särskilt dem som yttrar sig i jämställdshets- eller invandringsfrågor. Detta är ett stort samhällsproblem som vi måste göra något åt."

Postat av: Marianne

Publicerad 2013-09-10 19:48:33

Det är svårt för en del män att acceptera att det inte är en anklagelse mot män att diskutera sexistiskt näthat som drabbar kvinnor. Även om man inte säger något om förövarna (vad är det som säger att alla förövare skulle vara män?) Varför vet jag inte. Kanske är man van att det är män som är i centrum? Lösningen är nog att fortsätta att prata om kvinnor, om problem som drabbar kvinnor, tills det blir så vanligt att ingen blir provocerad längre.

Postat av: Marianne

Publicerad 2013-09-10 20:47:04

Svar på din ödmjuka fråga: Fortsätta prata om saker som drabbar kvinnor. Inte be om ursäkt för att vi gör det och inte strössla med "naturligtvis är inte alla män skyldiga till detta" och liknande. Inte låta de kränkta männen byta fokus på problemet.

Och också undvika formuleringar som "mäns våld mot kvinnor", "näthatet mot kvinnor som män ägnar sig åt". Osv. Men det lär inte hjälpa. En hel del män blir provocerade av att man pratar om problem som drabbar kvinnor. Om det oftast är för att de känner att deras problem borde vara i centrum, för att de känner sig utpekade som förövare eller för att de känner uppgivenhet över att de inte kan komma på en lösning vet jag inte.

Men det gör inget. För det är inte feministers ansvar att lösa detta. Vi jobbar inte med att undervisa män om jämställdhet och feminism. Vi är ingen samhällsupplysningsbyrå.

Personer som säger att de inte kan ta till sig det en grupp säger om inte budskapet formuleras skräddarsytt för just dem är de som har problemet. Gruppen de klankar ner på har inget problem att lösa.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Håkan Froling

En man som gillar livet och ser nyfiket på omvärlden.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela